Vallhundstävling på gården!

Då var tävlingen avklarad, 35 förväntansfulla rullade in runt 13 tiden på dagen. Jag fick ställa ut hela dagen så jag såg inte så mycket av folk, när jag kom upp vid 20 på kvällen hade de flesta redan åkt:)..Några tappra var kvar och stannade också på en trevlig midddag:)

Tävlingen blev som förväntat ganska svår, vi (pappa, Sven + några snälla funktionärer) hade lagt en förhållandevis kort bana. Hämtet var 300 meter och fåren stod placerade ca 10 meter bakom ett mindre dike som skulle hålla dem på plats. Indrivningen var en aning sned och sedan var första benet i fråndrivningen väldigt kort för att minska dragningen till uttagningsfållan. Crossen var lång och sluttade nedåt mot andra grinhålet som stod lite längre ned och sedan var det singling och tratt.

Eftersom jag stod nere i utstället hela dagen hade jag svårt att se singlingen och tratten men resten såg man ganska bra i alla fall. Framförallt upptaget som många hundar hade väldigt svårt med, troligtvis stördes de av diket som de var tvugna att hoppa över och blev efter det sega och ville inte ta ny fart. Några hundar hämtade dock väldigt fint med bra djup och självständighet! Fåren var enligt min mening mycket bra även om många tyckte att de var mäkta svåra, Över förväntan faktiskt, stod som ljus i utstället och när hundarna kom runt var det inga problem att ta över dem och få dem över diket, de hundar som kom upp och startade lungt fick fårens förtroende och det gick fint uppåt i backen! Många hundar körde dock på alldeles för fort och då tappar de förtroendet och springer allt vad de kan. Mycket hänger med andra ord på upptaget. Tror det var lite svårt att se uppifrån vart folk hade hundarna för ibland fick vi se lite, kanske icke önskvärda beteenden, någon hade tom tid att springa ner i diket och kissa innan den fortsatte runt:)

Inga superhöga poäng i och med att det blev vingligt för många, tror det var svårt att hantera det drag som blev åt insamlingen men över lag så är vi iaf nöjda med tävlingen, var 2 stycken som fick en helikopter vid ned och uppgång alldeles bakom vårat hus! när de var vid upptaget vilket var lite oturligt! Men jag tror faktiskt att den ena iaf kom på ca 4:e plats med bra poäng på hämtet så verkade inte ha påverkat speciellt mycket:)

Vi ska försöka ändra banan lite till på tisdag, får se om vi kan lösa hämtet på något vis, kanske kasta om hela banan så att man hämtar nedifrån eller nått, vi får se hur det går att ordna, antar att jag blir testekipage i och med att Pappa tävlar med båda sina;)


I helgen bär det av till Avesta och tävla lite agility igen!:) Jag ska åka hemmifrån och hämta upp de andra kl halv 5!!! Jösses vad jag behöver gå och sova tidigt ikväll!


Ha det gott
Kramar!



Måste ju bara lägga ut en bild på min älskade 10åriga Meg som hjälpte mig ställa ut hela dagen! Ovärderlig när man måste ha en hund som bara måste kunna lösa situationer själv när saker och ting händer oväntat och snabbt!

Mitt hjärta!<3



Kommentarer
Postat av: Thereze

Vad härligt det låter med vallning på gården :) Duktig Meg, en trotjänare.

Hoppas agilityn gick bra!

2010-05-23 @ 20:47:59
URL: http://www.therezegra.tk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0